Kezdőlap >> Irfolyam >> 2014 02 20 >> Egy kis fogyókúra-lélektan

Egy kis fogyókúra-lélektan

Fogyni akarsz? Már hallod is: „Tudod: minden fejben dől el!”
Nem igaz! Nem fejben dől el, hanem lélekben!
Azzal ugye már egészen biztosan nem mondunk semmi újat, hogy belül dől el minden. A lényeges viszont az, hogy nem fejben, hanem lélekben dől el!
Azaz: nem, nem elég mondogatni, hogy „fogyok, fogyok, szép vagyok”. Sőt: még az sem elég, hogy elképzelem magam számomra ideális külsővel, új, kisebb méretű ruhákban. A döntés pedig, hogy „mostantól fogyni fogok”, szintén nem jollyjoker, bár remek kezdet lehet.
De ezek mind fejben végzett gyakorlatok. A lényeg a lélekben van. Mert a lélek: ahol élek! A kulcskérdés tehát: mit érzel pontosan a fogyással kapcsolatban? Mi minden van a lelked bugyraiban mindehhez láncolva?
Elindul-e benned valami a következő cím hatására: „A külsőnk mint eszköz az életfeladatunk megvalósításához”?
És ez a kezdet. A kezdet ahhoz, hogy elérjem, amit szeretnék. Ha tudom, hogy hol járok – belül – , milyen lépcsőfokon, akkor tudok továbbmenni. A megértés folyamata pedig további felismerésekkel gazdagít majd. Ne feledd: amit értesz, csak azt szeretheted!
Annyira nem mindegy, hogy mikor kezdesz bele az átalakulásba! Lelki szembeszéllel ugyan mire megyünk?
Például semmi értelme nekiállnod fogyókúrázni vagy új sporttervet szőni, amikor „bent” vagy. Így nevezik azt, amikor magadba vagy szállva, lelkileg feldolgozó üzemmódban vagy; esetleg csak ülsz és figyelsz, átértékelsz dolgokat, terveket szősz…Még az is lehet, hogy depresszió kerülget, krízisben, netalán leterhelő élethelyzetben vagy. Lehet, hogy ez az „üzemmód” csak pillanatnyi, de az is lehet, hogy egy hosszabb, hetekig tartó folyamat nálad. Egyszóval: nem jellemző, hogy ide-oda futkosó, intézgető, cselekvő kedvedben lennél. Ezt először is meg kell tanulnod beazonosítani. „Kint” vagyok vagy „bent” vagyok? Ha lelki értelemben alapból erőtlen vagy megmozdulni, sportolni vagy új életmódot kezdeni, akkor csak önkínzás lenne az egész, és konkrétan semmi látszata nem lesz. Ha kínzás, akkor nem hat – esetleg csak ideiglenesen. (Figyelj: itt most nem a fizikai fáradtságról, erőtlenségről beszélünk! Hanem a lelki letaglózottságról!) Ráadásul ez egy nagyon sérülékeny lelki üzemmód, alacsony a kudarctűrő képesség!
Pedig milyen gyakran véljük megoldásnak a sportot, az életmódváltást arra, hogy kihúzzon bennünket a megrekedt élethelyzetünkből! (Természetesen ez lehetséges is, de nagyon, nagyon nehéz. Nem ideális az új kezdetre!)
Ne feledkezzünk tehát meg a lelki hátszélről. Mindent lehet, de nem mindegy, hogy épp mi van a lelkedben! Egy szoros gumikötél, ami minduntalan visszaránt, bármit is cselekszel odakint („egyet előre, kettőt hátra” című történet)? Vagy egy újabb adag valódi hajtóerő ahhoz, hogy most épp cselekvésbe is lendülj? Egy lépés bent, egy lépés kint! Elkezdeni valami konkrétat csakis úgy hátszeles, ha megértettél valamit magaddal kapcsolatban, ha tudod, hogy hogyan alakult ki a leterhelt lelkiállapotod – és ez fel is szabadít. Máris egy apró siker, ami bizalmat ad a változtatásra. A kis apró sikereket, (belső) győzelmeket tehát használd ki, és akkor menj sportolni, akkor kezdj megvalósítani diétás terveket. Minden egyes megértés egy-egy aha-élmény, és győzelem-érzést szabadít fel. A szervezet a méreganyagoktól is akkor kezd el megszabadulni, csodálatos módon, amikor megoldódik egy élethelyzet, egy nyomás, egy konfliktus. Mintha a súlyfelesleg is oldódni kezdene a probléma oldódásával! Ez konkrétan érzékelhető! Addig tartogatja a szervezet a méreganyagokat, ezáltal a zsírpárnát, amíg valamit üzennek számodra, és amíg lelki védelmi funkciót látnak el – pont ugyanígy működnek az ember sérülései, sérelmei is!
Létjogosultságuk van, mert vagy információt hordoznak számunkra; vagy megvédnek. Ezt vissza lehet szépen vezetni, visszafejteni a pszichés világunkban. A méregtelenítés és a többi remek módszer csak ezután igazán hatékony.

Ha már dolgoztál magadon egy kicsit belül is, akkor pedig jöhet a kapcsolódás. A test és a lélek gyógyíre az emberi kapcsolódás. A legjobb fogyókúra a kapcsolódás, lélekből és aktívan. Ha ezt vágyod és éled, és teszed is, akkor leolvad körüled a pajzs, a páncél. Hiszen minden sejted nem kis részben azért van, hogy közelebb kerülj a másikhoz. Ezért lehetséges az, hogy fantasztikus misztikummal fogysz, turbó módon, amikor például szerelmes vagy.
Vagy amikor szerelmes leszel egy új munkába, ötletbe, a Föld egy tájába – nemcsak valakibe! Ezt az önműködő mechanizmust csak azért nem vesszük észre, mert a szerelemmel egyidejűleg jön a mozgási vágy is, jövök-megyek, felderítek, és jól is akarok kinézni, sőt, enni sincs időm. Sem pótcselekvésként nincs rá szükségem.
Mindezt fontos tudatosítani, hogy könnyebben meg tudjuk választani a fogyásunk szükséges körülményeit és idejét.

Aki távolodni akar, az zsírpárnákat növeszt. Ne gyere közelebb – mondja a védelmező zsír. Sportot, fogyókúrát csakis jó lelkiállapotban kezdj! Így nem marad tér az önigazolásra – hogy „ez nekem nem megy”, és „megint süllyedhetek vissza”. Jó állapot – sikerélmény – jó megélés – jó eredmény – újra megvágyom – újra és újra.

Tudd: kényszerből, elkeseredésből nem megy! Felesleges! Elnehezült lélekkel még kevésbé.

És még egy lényeges nézőpont: ügyelj a hiedelmekre! Csak a saját kipróbáld tapasztalat és az értelem a megbízható segítőtárs! Ami végiggondolva is értelmesnek hangzik! Nem érdemes például az olyanokra hallgatni, hogy: „ezt ne egyél, és úgy meg pláne ne…”. Vagy hogy: „10 percnél kevesebb időre nem is érdemes elmenni sportolni”. Dehogynem! Az állapot növeléséért, az állóképesség megszerzéséért minden perc számíthat! Ki tudhatja, hogy neked mi a legjobb? Egyedül csak te. Figyeld ehhez a lelkiállapotaid váltakozását és az értelmüket!

Ez az, ami megtámasztja az ember tudatosságát, és megspórolja a felesleges köröket – az élet bármely területéről is legyen szó.

Boldog, sikeres belső növekedést és külső formálódást!

Deres Anita

A Megértés Táblázata és a róla szóló könyv: A Magyarázat
Interjú a szerzőkkel a lelkiállapotok mindennapi hatásáról

Lelkiállapotok tanfolyama, ahol a szerzőktől tanulhatod meg, hogyan lehet tudatosan törekedni a megértésre.

tanulástechnika

Hogyan kell jól tanulni? Odavagyunk ezért a kérdésért! Miért?

Mindent Neked Adok. A szeretetem. A szerelmem. Az egész lényemet. Minden többletemet, és azonnal. Nekem elég az élettől, ha egyetlen emberrel oszthatom meg. Ha ez teljes és egész, nem kell több.

Deres Anita, A Megértés Táblázata - A magyarázat szerzője

Farkas Szilárd remek, messzire vezető kérdéseket tett fel Anitának. Íme az antalvali.com-on megjelent cikk interjú része.

AIDS_Biologika_Megértés

2014. december 1. AIDS-világnap. A fősodrású média még mindig úgy kommunikálja az AIDS-et, mint egy

Megértés_Ér_Álom

"Ahhoz, hogy az emberi élet kiterjedt folyamatát megértsük, néha apró részekre kell szedni, mert az egész túl szövevényes, nagyon nehéz lenne egyben átlátni.

megértés táblázata tudatosság teszt

A következő feladatokat legtöbbször milyen lelkiállapotban végzed?

 

Bizalom_Önbizalom_Megértés_Táblázata

Az önbizalom hagyományos értelemben: Hit magunkban, meggyőződés a saját képességeinkről, erőnkről, céljaink elérhetőségéről, amit nem feltétlenül tudunk igazolni, mégis bizonyosnak tartunk.

Szeretlek
  • Szeretlek – mondja a kisfiú a kislánynak.
  • Úgy, mint a felnőttek?
  • Nem, én igaziból.
Erőszak_Megértés_Táblázata

Október másodika az erőszakmentesség világnapja, Mohandas Karamchand „Mahatma” Gandhi születésnapján. Gandhit a világ elsősorban az erőszakmentesség szószólójaként ismeri.

Oldalak